Sterke A Merken
24/7 meldpost
Landelijk netwerk
Direct ondersteuning nodig? Bel 085 303 27 16
0

Producten en diensten voor de uitvaart Direct contact? Bel 085 303 27 16

Producten en diensten voor de uitvaart Direct contact? Bel 085 303 27 16

Door Marja Wolsink, 15 april 2022

Marja Wolsink Coördinator Uitvaartzorgbureau

Als coördinator is Marja een van de medewerkers van het Uitvaartzorgbureau (UZB) Gelderland. Marja spreekt beide talen: zij verzorgt de dienstverlening aan zowel de consument (nabestaanden) als aan de uitvaart-professionals.

 

Waarom kiezen consument en professionals voor Uitvaartzorgbureau?

Het Uitvaartzorgbureau wil voor de consument én voor de professional transparantie en laagdrempeligheid bieden. Consumenten belden in het verleden bij een overlijden veelal een uitvaartverzorger of het uitvaartbedrijf waarbij een polis was afgesloten. Daarna verzorgde de uitvaartondernemer het afscheid volgens zijn zelf bepaalde volgorde, met alle vaste items van zijn bedrijf. Wij doorbreken dit vaste stramien in de uitvaartzorg.

 

Wij laten nabestaanden zelf de regie nemen. En het blijkt steeds vaker dat zij dit ook graag willen. Dit begint al bij de melding van het overlijden. De consument kan bij ons zelf aangeven welke dienstverlening ze nodig hebben (en welke niet!).

Met onze losse regeltaken op onze regelkaart onderscheiden wij ons van zowel de grote uitvaartondernemingen als van de kleinere uitvaartverzorgers.

 

Consumenten (nabestaanden) bepalen zelf hoe de uitvaart verloopt, welke taken zij zelf willen oppakken en dus ook waar ze op kunnen besparen. Het is onvoorstelbaar, maar het kúnnen kiezen uit de verschillende losse onderdelen van de diensten/regeltaken die je als nabestaande wilt afnemen, is nergens anders mogelijk. Sterker nog, laatst was er weer een familie die bij een uitvaartonderneming niet het hele pakket wilde afnemen, omdat zij de kist ergens anders wilden bestellen. De uitvaartondernemer gaf hun een ‘boete’ voor het niet afnemen van de kist, omdat hij hierdoor omzet uit zijn verdienmodel misliep!

Kun je aangeven van welke dienstverlening de consument gebruik kan maken?

Consumenten (nabestaanden) kunnen op onze website (www.uitvaartzorgbureau.nl) aangeven van welke dienstverlening zij gebruik willen maken. Telefonisch contact is natuurlijk ook altijd mogelijk. Denk aan Joan Berings, die zelf onder andere de rouwkaart en het draaiboek maakte voor het afscheid van haar moeder.

 

We onderscheiden met de acht zogenoemde regeltaken op onze regelkaart, maar het zijn er eigenlijk negen. Steeds vaker en zeker in het geval bij langdurige ziekte, komen consumenten naar ons toe om alvast hun uitvaartwensen te bespreken. Zij kunnen of online een dossier aanmaken op onze website, of ze maken een afspraak om op het Uitvaartzorgbureau in een gemoedelijke setting samen onze regelkaart met de vele mogelijkheden door te nemen. Dit kan trouwens óók als de consument elders bij een andere verzekeraar verzekerd is. Het wordt als zeer prettig ervaren om vooraf bij leven al enig idee te hebben van de te verwachten uitvaartkosten; een opgemaakte begroting geeft hierbij duidelijkheid. En als mensen nog geen uitvaartondernemer op het oog hebben, kunnen wij bemiddelen om de uitvaart te laten voorgaan door één van de collega-uitvaartondernemers.

 

Waarom huren collega-uitvaartondernemers (professionals) jullie in?

Naast particulieren kunnen ook professionals gebruik maken van de regeltaken op de regelkaart.

Zij zijn vrij om onze private label producten (zoals kisten en manden), te verkopen onder hun eigen naam. Hiermee houden zij hun eigen overheadkosten beperkt. Een voorbeeld:

wanneer uitvaartondernemers meerdere meldingen tegelijk binnen krijgen en zij het te druk hebben om alles zelf te verzorgen, kunnen ze ons inschakelen om verschillende losse regeltaken voor een uitvaart door ons uit laten voeren.

Er was bijvoorbeeld onlangs een groots afscheid van een publieke persoon.

Omdat die uitvaart zo veelomvattend was, werden wij gebeld en verzorgden we bepaalde delen van de uitvaart zoals de rouwkaart, het bidprentje en ook zijn de draaiboeken van de verschillende plechtigheden door ons geschreven en in elkaar geschoven. Op de dag van de uitvaart heeft de uitvaartonderneming ons ingehuurd als uitvaart- assistenten.

 

Hoe ziet de rolverdeling er dan uit?

Wij houden ons bezig met de essentiële kant van de uitvaart en zijn vanaf het moment dat wij in beeld komen bij de familie open over wie we zijn en welke regel-taken wij doen voor de uitvaartonderneming die de uitvaart heeft aangenomen. Door ook tegelijkertijd de ondernemer bij alle gemaakte keuzes van de familie te betrekken, is de dienstverlening één geheel. En omdat het contact zo warm verloopt vooraf en tijdens de uitvaart, kan het gebeuren dat de familie ons naderhand belt voor vragen betreffende het item ‘nazorg’. Ook in dat geval zullen wij altijd eerst weer de collega-uitvaartondernemer bellen om af te stemmen wie deze regeltaak op zich zal nemen, uitgaande van de wensen van de familie

 

oor ook tegelijkertijd de ondernemer bij alle gemaakte keuzes van de familie te betrekken, is de dienstverlening één geheel. En omdat het contact zo warm verloopt vooraf en tijdens de uitvaart, kan het gebeuren dat de familie ons naderhand belt voor vragen betreffende het item ‘nazorg’. Ook in dat geval zullen wij altijd eerst weer de collega-uitvaartondernemer bellen om af te stemmen wie deze regeltaak op zich zal nemen, uitgaande van de wensen van de familie.

 

Welke regeltaak kan zeker niet overgeslagen worden?

Er zijn een aantal essentiële taken die niet overgeslagen kunnen worden. Bijvoorbeeld het doen van de aangifte van overlijden. Wij kunnen dit als Uitvaartzorgbureau voor de professional en ook voor de consument digitaal of fysiek uitvoeren. De consument kan dit ook zeker ook zelf doen. Maar deze stap mag niet overgeslagen worden, omdat men hiermee van de gemeente het verlof ontvangt dat nodig is voor het cremeren of het begraven van de overledene. Maar ook het vastleggen van een uitvaart locatie, een rouwcentrum, het graf of de crematie komt bij iedere uitvaart (groot of klein) aan bod. Wij ondersteunen op verzoek bij dit onmisbare stukje administratie.

Een andere dienstverlening die we voor zowel de consument als de professional aanbieden is het

inhuren van een professionele uitvaart-assistent. Bijvoorbeeld als er veel verplaatsingen zijn op de dag van de uitvaart of als blijkt dat er zoveel bloemen zijn dat daarbij hulp nodig is.

 

Wat is het grootste compliment dat je hebt gekregen?

Een collega-uitvaartondernemer zei na afloop letterlijk dat ik als assistent voor haar gevoel overal was waar ik moest zijn en continu naast haar stond, maar dat er naderhand geen foto te vinden was waar ik op stond. Met andere woorden, ik had me echt onzichtbaar gemaakt. Maar het gebeurt ook weleens dat een collega-uitvaartondernemer ons ook de uitvaart zelf laat voorgaan, omdat diegene zo positief is over onze regeltaken bij eerdere uitvaarten (waarbij we dan bijvoorbeeld alleen de kaart en het draaiboek hadden verzorgd).

Voor ons telt: Elke uitvaart is anders, elk afscheid is maatwerk.

Laat je bericht achter

Comment form - Text

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking